קו חוץ

פרשנות חוץ בעברית

לוב, מצרים, בחריין, תימן, סוריה – עדכון יומי

with one comment

אנחנו חוזרים לעדכן על המתרחש בהפגנות (ובתקווה, המהפכות) במזרח התיכון והמפרץ במתכונת של "תקציר אירועי היום". Stay tuned.


מצרים

–    הבלוגר Sandmonkey מדווח שהצבא עוצר מפגינים שעדיין נמצאים בכיכר תחריר, ככל הנראה המפגינים מוכנסים באלימות למשאיות ומובלים למקומות לא ידועים. שמועות אומרות כי המוזיאון המצרי הפך למתקן עינויים וחקירות של הצבא.

–    בית משפט צבאי פסק כי בלוגר שביקר ומחה נגד כוחות הביטחון ישב בכלא למשך שלוש שנים.

–  התובע הציבורי כי מובארכ יזומן לחקירה על האשמות של שחיתות ואלימות נגד מפגינים. גם בניו זומנו לחקירות.

–  בתיזמון מפתיע ומושלם למדי, נודע היום כי מובארכ אושפז בבית חולים בשארם-א-שיח'.

תמונה שרצה ברשת. על פי הטענה, אלה הן המשאיות אליהן מוכנסים מפגינים.

לוב

– כוחות המורדים מרוכזים כעת 40 ק"מ מערבה לעיר אג'דאביא, לאחר שקרב עם כוחותיו של קדאפי הותיר 3 הרוגים. בה בעת, כוחותיו של קדאפי ממשיכים להקיף את העיר מסראטה, שהינה העיר הגדולה היחידה במערב לוב שעודנה תחת שליטה של המורדים.

– הנהגת המורדים ("מועצת המעבר הלאומית") דחתה בצורה מוחלטת את יוזמת השלום של האיחוד האפריקאי, משום שזו איננה כוללת דרישה ברורה שקדאפי ומשפחתו יירדו מהשלטון בזמן שמתנהל משא ומתן בין שני הצדדים.

– ארגון זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל חשף הוכחות חדשות (במידה ומישהו היה זקוק לכאלה), שכוחותיו של קדאפי מוציאים להורג מורדים ללא משפט: משלחת של חוקרי אמנסטי אינטרנשיונל ראתה גופות ירויות של שני אנשים שידיהם היו קשורות מאחורי גבם בחוטי ברזל. הגופות הירויות היו כנראה של מורדים שהיו בדרכם להצטרף ללחימה נגד כוחות קדאפי.

– סוכנות האו"ם לפליטים מדווחת כי 500 אנשים מתוך קבוצת המיעוטים הברברית שבלוב נמלטו לטוניסיה.

 

בחריין

– זינב אלחואג'ה, ביתו של פעיל זכויות אדם מרכזי בבחריין, פצחה בשביתת רעב לאחר שבעלה ואביה נעצרו בעקבות השתתפותם בהפגנות פרו-דמוקרטיות במנמה, בירת בחריין. זינב מספרת על החלטתה לשבות במכתב אותו מיענה לנשיא ארה"ב, ברק אובמה:

"אני כותבת אליך מבחריין, אחרי שחייתי חיים של חוסר צדק נוראי שאינני מאחלת לאף אחד אחר. כוחות הביטחון תקפו את ביתי, שברו את הדלתות והפחידו את משפחתי. ללא שום אזהרה, צו מעצר ובלי לספק שום סיבה למעשה; אנשים חמושים ורעולים תקפו את אבי. למרות שהם לא אמרו דבר, אנחנו יודעים שפשעו היחיד של אבי הוא שהוא פעיל זכויות אדם"

את המשך המכתב ניתן לקרוא כאן.

– ביום שני הודיעה ממשלת בחריין כי היא שחררה 86 עצורים, אך לא דיווחה על מספר העצורים שעדיין נמצאים בכלא בעקבות פעילותם הפוליטית.

תימן

– האופוזיציה ממשיכה לדחות את הצעת הפשרה שיזמו מדינות המפרץ לפיה הנשיא עלי עבדאללה סלח יפרוש מהנשיאות בשנת 2013 וזאת בעיקר משום שהצעה זו מעניקה לסלח, בתמורה לירידתו מ"רצון" מהשלטון, חסינות מתביעה עתידית.

סוריה

– נודע היום כי לפחות סטודנט אחד הוכה למוות על ידי כוחות הביטחון במהלך ההפגנה באוניברסיטת דמשק אתמול.

– עדי ראייה דיווחו כי הכפר ביידה, שליד העיר באניאס, מוקף בטנקים ושמתקיים שם ירי משעות הבוקר המוקדמות. הדיווחים מצביעים על פצוע אחד לפחות.

– ארגון Human rights watch טוען כי השלטון הסורי מנע סיוע רפואי מהמפגינים במהלך ההפגנות שנערכו ביום שישי בעיר דרעה ובפרברי דמשק.

מיפוי איזורי ההפגנה בסוריה. מתוך האתר של אלג'זירה באנגלית

Written by hshezaf

אפריל 12, 2011 בשעה 6:04 pm

פורסם בכללי

תגובה אחת

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] בעקבות המהומות. מעניין? לדעתי כן. תבדקו את הפוסטים מהיומיים האחרונים ותחליטו […]


כתיבת תגובה